Slaap lekker

Created with Sketch.

Slaap lekker

Ik was iemand die aan zes uur per nacht genoeg had. En dan in het weekend een beetje “inhalen”. Dat ging prima. Dacht ik. Totdat ik in mijn vakantie “Slaap” las van Matthew Walker (2017), met nieuwe wetenschappelijke inzichten over slapen en dromen. En de impact van slaapgebrek op korte en lange termijn op ons functioneren, op onze stemming en onze lichamelijke en geestelijke gezondheid. Een eyeopener!
Matthew Walker is een professor op Harvard en Berkeley die twintig jaar eigen slaaponderzoek en duizenden studies van laboratoria over de hele wereld samenvat in een boek van 400 pagina’s, dat leest als een thriller. Het begint bij de vraag wat slaap eigenlijk is en hoeveel je slaapt of zou moeten slapen. En het vervolgt met wat er tijdens de slaap allemaal gebeurt in je brein, en dat is veel meer dan ik wist. Informatie verwerken (leren), ervaringen verwerken (in je dromen), overbodige informatie en afvalstoffen opruimen. Na het lezen verbaas je je er eerder over dat dat allemaal kan in acht uur! Slaap is een van de fundamentele levensbehoeften. Aangenomen dat je niet bent verdoofd door drank of pillen, versterkt een goede nachtrust het leervermogen en je immuunsysteem, herziet je denkraam en vergroot je probleemoplossend vermogen. Tot zover een boeiend verhaal voor wie geïnteresseerd is in het slaapproces. Maar revolutionair en ook wel schokkend is het bewijs voor de negatieve gevolgen van slecht of te weinig slaap.

Slaapgebrek heeft zowel korte- als langetermijngevolgen voor bijna alle lichamelijke en mentale processen. Door het hele boek heen worden oorzakelijke verbanden gevonden tussen slaapgebrek en alle mogelijke lichamelijke en psychische (welvaarts-)ziektes. Dat was voor mij vrij schokkend en nieuw. Door slaapgebrek raken we geïrriteerd, en minder weerbaar voor stress. Als dat aanhoudt ontstaan kwalijke effecten voor lichaam en geest en voor de gezondheid. Chronisch slaapgebrek bevordert angst, depressie, overgewicht, dementie en kanker, om er maar eens een paar te noemen.
En dan te bedenken dat we in de afgelopen eeuw wereldwijd een uur korter zijn gaan slapen. De uitvinding van kunstlicht, televisie, computers en smartphones hebben sluipenderwijs de hoeveelheid en de kwaliteit van onze slaap aangetast. Alcohol en slaappillen doen daar nog eens een schepje bovenop. Een verontrustende gedachte, waar we ons te weinig bewust van zijn. Gelukkig ligt het recept binnen handbereik: meer lichaamsbeweging, gezonder eten (en drinken), voldoende slapen en actief ontspannen. Voor de hardnekkig slapelozen onder ons geeft Walker twaalf tips om gezond te slapen, waarvan een ‘slaaprooster’op de eerste plaats staat: ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta elke dag op dezelfde tijd op.

Sinds ik dit boek gelezen heb ga ik vroeger naar bed en sta ik later op. Als het kan doe ik een powernap. Het levert nu al op dat ik veel meer droom en soms wakker wordt met een oplossing voor iets dat me bezig hield. En ik hoop dat het bijdraagt aan mijn gezondheid in algemene zin. Goed slapen is een remedie voor de meeste van onze moderne kwalen. Probeer het maar. Of slaap er nog eens een nachtje over. Welterusten!